Browsing by Subject "Familienbetrieb"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Erfolgsfaktoren von Kooperationen innerhalb der Internationalisierungsstrategien von Familienunternehmen(2012) Ostertag, Martina M.; Müller, ChristophConsidering the global economy, one can observe for some years now the growing importance of internationalization. Increasingly companies are faced with growing competitive pressure. New, foreign competitors are entering the market and more and more companies are taking advantage of the opportunities that arise in the context to globalization. Often the first step for opening new markets is to develop sales partnerships with businesses in the target country. Based on the development of international distribution partnerships, family run businesses are considering co operations. The goal is to identify specific success factors for co-operations, based on the concept of the determinants of success and the special characteristics of family run businesses and based thereon, under the aspect of the effectuation model, to develop an ideal co-operation process. The focus is on the highest possible practical use for family run businesses that want to be active internationally by setting up sales co-operations. Taking into consideration uncertainty, the result is an optimized process, which primarily meets the special needs of family run businesses and allows a structured implementation of the defined international strategy.Publication Tradition und Erneuerung durch Nachfolge : wie Familienunternehmen ihr langfristiges Bestehen sicherstellen können(2021) Kuckertz, Andreas; Brändle, Leif; Wilmes, RolfFamilienunternehmen besitzen ein unternehmerisches Erbe. Das sind die gemeinsamen Ansichten in Bezug auf das Unternehmertum. Diese Ansichten entstehen durch Prägungen, die Familien im Laufe der Firmengeschichte gesammelt haben. Das unternehmerische Erbe von Familienunternehmen beeinflusst deren Fähigkeit, gleichzeitig Bestehendes zu verbessern und Neues zu erkunden (Ambidextrie). Unsere empirische Studie zeigt: Erstens fördert die intergenerationale Übertragung des unternehmerischen Erbes die Ambidextrie von Familienunternehmen. Zweitens begünstigen Nachfolgeprozesse, die für ein unternehmerfreundliches Umfeld sorgen, die organisationale Ambidextrie stärker, wenn eine Übertragung des unternehmerischen Erbes stattfindet. Drittens werden negative Auswirkungen des familiären Zusammenhalts auf die organisationale Ambidextrie abgeschwächt, wenn Nachfolger und Nachfolgerinnen ein ausgeprägtes unternehmerisches Erbe besitzen.