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Publication Belastungsklassen für Technik zur Bewirtschaftung von Niedermoorgrünland(1999) Prochnow, Annette; Kraschinski, Sven; Tölle, Rainer; Hahn, JürgenPublication Measuring Techniques for the Assessment of the Trafficability of Fen Grasslands(2000) Tölle, Rainer; Prochnow, Annette; Kraschinski, SvenFen grasslands belong to the vertically layered soils with a strong and very variable top layer, the gras sod, on a weak soil base, the peat. Mea- suring techniques for trafficability assessment must reflect the site- specific load-bearing capacity of the ground with sufficient accuracy and show a close relation to permissible mechanical load-input by machine- ry. Furthermore, they must be applicable with tolerable expenditure. In this paper, examinations with a penetrometer, a plate test device, and a shear vane are presented. The cone index only allows for insufficient estimation of the impact of vegetation on the load-bearing capacity. The- re is only a very loose correlation between the values of mechanical load-input by vehicle variants and the necessary cone index. On fen grassland, the load-penetration curves obtained with a plate test device exhibit a typical course with a more or less distinct pressure maximum. Its correlations to soil moisture content and vegetation in principle allow this measuring technique to be used for the assessment of the load- bearing capacity. This also applies to the prediction of the permissible load-input during the passage of vehicles. However, since a large amount of data is necessary, the expenditures required for plate tests are too high. The shearing vane enables the load-bearing capacity of the the ground and the permissible load-input to be established with sufficient precision. It is therefore an appropriate measuring technique for the as- sessment of the trafficability of fen grasslands on the basis of empirical relations.Publication Messverfahren zur Bewertung der Befahrbarkeit von Niedermoorgrünland(2000) Tölle, Rainer; Prochnow, Annette; Kraschinski, SvenNiedermoorgrünland gehört zu den vertikal geschichteten Böden mit einer festen, sehr variablen Deckschicht in Form der Grasnarbe und dem darunter liegenden, weniger tragfähigen Torf. Messverfahren zur Bewertung der Befahrbarkeit müssen die standortspezifische Tragfähigkeit der Fahrbahn mit genügender Genauigkeit widerspiegeln, einen ausreichenden Zusammenhang zur zulässigen mechanischen Belastung beim Befahren aufweisen und mit vertretbarem Aufwand im Feld durchführbar sein. Im vorliegenden Beitrag werden Untersuchungen mit Penetrometer, Druckstempel und Scherflügel vorgestellt. Der Kegeleindringwiderstand ermöglicht nur eine unzureichende Abschätzung des Einflusses der Vegetation auf die Tragfähigkeit. Zwischen den Kennzahlen der mechanischen Belastung durch Fahrzeugvarianten und dem erforderlichen Kegeleindringwiderstand besteht ein sehr loser Zusammenhang. Die mit dem Druckstempel ermittelten Druck-Einsinkungs-Kurven weisen auf Niedermoorgrünland einen typischen Verlauf mit einem mehr oder weniger ausgeprägten Druckmaximum auf. Die festgestellten Beziehungenzu Bodenfeuchte und Vegetation lassen das Messverfahren für die Bewertung der Tragfähigkeit grundsätzlich geeignet erscheinen. Gleiches gilt für die Kennzeichnung der möglichen mechanischen Belastung beim Befahren. Für die erforderliche große Anzahl von Messungen ist der Einsatz des Druckstempels jedoch zu aufwändig. Der Scherflügel ermöglicht eine hinreichende Kennzeichnung der Tragfähigkeit der Fahrbahn und der zulässigen mechanischen Belastung und eignet sich somit für die Bewertung der Befahrbarkeit von Niedermoorgrünland auf der Grundlage empirischer Zusammenhänge.