Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Permanent URI for this communityhttps://hohpublica.uni-hohenheim.de/handle/123456789/22
Die Fakultät vereint Forschung und moderne Lehre nach internationalen Standards. Das Hohenheimer Modell verzahnt dabei betriebs- und volkswirtschaftliche, sozial- und rechtswissenschaftliche Aspekte.
Homepage: https://wiso.uni-hohenheim.de/
Browse
Browsing Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften by Classification "320"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Demokratiezufriedenheit und Institutionenvertrauen in Baden-Württemberg(2023) Vetter, Angelika; Brettschneider, Frank; Vetter, Angelika; Institut für Sozialwissenschaften, Universität Stuttgart, Stuttgart, Deutschland; Brettschneider, Frank; Institut für Kommunikationswissenschaft, Universität Hohenheim, Stuttgart, DeutschlandIn Baden-Württemberg sind vor allem jene Menschen mit dem Funktionieren der Demokratie zufrieden, die die Wirtschaftslage positiv einschätzen, die das Gefühl haben, dass sich Politik responsiv verhält, und die einer Regierungspartei zuneigen. Sie vertrauen auch politischen Institutionen eher. Ferner stärkt dialogische Bürgerbeteiligung sowohl die Demokratiezufriedenheit als auch das Institutionenvertrauen von Menschen. Allerdings nicht immer. Vor allem die Zufriedenheit mit dem Beteiligungsverfahren ist wichtig. Erst danach spielt die Zufriedenheit mit dem Ergebnis der Beteiligung eine Rolle. Auch bei Menschen, die nicht einer der Regierungsparteien zuneigen, stärkt dialogische Beteiligung die Demokratiezufriedenheit und das Vertrauen. Allerdings: Bewerten Teilnehmende an Bürgerbeteiligung sowohl das Verfahren als auch das Ergebnis negativ, dann sind ihre Demokratiezufriedenheit und ihr Institutionenvertrauen sogar geringer als bei jenen, die nicht an Bürgerbeteiligung teilgenommen haben. Diesen Analysen liegen repräsentative Umfragen aus den Jahren 2021 und 2022 in Baden-Württemberg zugrunde.Publication Does India use development finance to compete with China? A subnational analysis(2025) Asmus-Bluhm, Gerda; Eichenauer, Vera Z.; Fuchs, Andreas; Parks, Bradley; Asmus-Bluhm, Gerda; Department of Economics, University of Hohenheim, Germany; Eichenauer, Vera Z.; KOF Swiss Economic Institute, ETH Zürich, Switzerland; Fuchs, Andreas; Department of Economics, University of Göttingen, Germany; Parks, Bradley; AidData, Global Research Institute, William & Mary, Williamsburg, VA, USAChina and India increasingly provide aid and credit to developing countries. This article explores whether India uses these financial instruments to compete for geopolitical and commercial influence with China. We build a new geocoded dataset of Indian government-financed projects in the Global South between 2007 and 2014 and combine it with data on Chinese government-financed projects. Our regression results for 2,333 provinces within 123 countries demonstrate that India’s Exim Bank is significantly more likely to locate a project in a given jurisdiction if China provided government financing there in the previous year. Since this effect is more pronounced in countries where India is more popular relative to China and where both lenders have a similar export structure, we interpret this as evidence of India competing with China. By contrast, we do not find evidence that China uses official aid or credit to compete with India through co-located projects.Publication Sustainability and regional development(2009) Ahlheim, MichaelWhile sustainable development is often viewed as a task for national governments this paper asks what can be done on a regional level. The first part of the paper deals with the general principles of sustainable development according to the concept of the sustainability triangle are explained. It is shown that while economic sustainability prevails during the first stages of the development of a country at a later stage social and environmental sustainability become essential for the mid- and long-term development and stability of an economy. In the second part it is shown that sustainable development is not a task for central government alone but is also an important challenge for regional governments. Some tasks necessary for a sustainable development like e. g. groundwater protection can even be better executed on a regional level. Therefore, special emphasis will be put on water protection in this part of the paper. In spite of the responsibility to be taken by regional governments the existence of significant spillover effects between regions makes it necessary to coordinate the policy between central government and regional governments as well as between different regional governments in order achieve overall efficient results.